1. Предмет астрономії. її розвиток і значення в житті
суспільства. Короткий огляд об'єктів дослідження в астрономії
(1 год)
Визначення астрономії як фундаментальної науки, яка
вивчає об'єкти Всесвіту. Коротка історія астрономії: головні віхи розвитку
науки, імена великих астрономів. (Сучасний поділ астрономії на окремі галузі,
в яких використовуються властиві лише їм методи дослідження і типи
інструментів.) Значення астрономії у формуванні світогляду людини. Астрономія
і астрологія. Огляд об'єктів дослідження в астрономії (коротка «екскурсія у
Всесвіт»).
2. Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері
(2 год)
Небесна сфера. Точки і лінії на ній. Сузір'я. Зоряні
величини. (Зоряний час. Системи небесних координат.) Зоряні карти. Сонячний
час. (Співвідношення сонячного і зоряного часу.) Видимий рух Сонця. Тропічний
і зоряний роки. Видимий рух Місяця. Сонячні й місячні затемнення. Видимі рухи
планет. (Закони Кеплера.) Типи календарів (оглядово).
Учні повинні мати уявлення про: небесну сферу і положення
світил; (зоряний) сонячний час; походження назв сузір'їв.
Учні повинні знати: причини видимих рухів
світил (у т. ч. Сонця, Місяця, планет) по небесній сфері (системи координат на
небесній сфері); зміст поняття «зоряна величина»; природу сонячних і місячних
затемнень; типи календарів.
Учні повинні вміти: показати основні
сузір'я, найяскравіші зорі; орієнтуватися на місцевості за Сонцем і Полярною
зорею.
3. Методи та засоби астрономічних досліджень
(1 год)
Наземні й орбітальні телескопи: оптичні, радіотелескопи,
телескопи з прийому випромінювання в інших діапазонах. Астрономічні
обсерваторії. (Випромінювання: приймання й аналіз. Приймачі випромінювання.)
Учні повинні мати уявлення про засоби вивчення небесних
об'єктів.
Учні повинні знати основні типи телескопів
(основні принципи дії приймачів випромінювання).
Учні повинні вміти вести спостереження
небесних об'єктів за допомогою шкільного телескопа.
4. Наша планетна система
(6 год)
Земля і Місяць як небесні тіла. Планети земної групи:
Меркурій, Венера, Марс та його супутники. Планети-гіганти (Юпітер, Сатурн,
Уран, Нептун, Плутон) та їхні супутники. Малі тіла Сонячної системи — астероїди,
комети, метеори. Дослідження планет за допомогою космічних апаратів.
Формування планетної системи.
Учні повинні мати уявлення про: природу планет і малих тіл
Сонячної системи; причину парникового ефекту і зміни клімату на Землі;
астероїдну небезпеку; походження (формування) Сонячної системи.
Учні повинні знати основні
характеристики планет і малих тіл Сонячної системи;
Учні повинні вміти розрізняти природу
планет, їхніх супутників, малих планет, комет.
5. Сонце — найближча зоря
(1 год)
Основні відомості про Сонце. Будова Сонця. Джерела його
енергії. Прояви сонячної активності, її вплив на біосферу Землі.
Учні повинні мати уявлення про: фізичні, хімічні умови на Сонці
та джерела його енергії; причини впливу сонячної активності на життя і здоров'я
людей та біосферу Землі загалом.
Учні повинні знати: основні
характеристики Сонця; основні прояви сонячної активності, сонячні цикли.
Учні повинні вміти пояснити будову Сонця
і доходження сонячної активності.
6. Зорі. Еволюція зір
(2 год)
Звичайні зорі. Подвійні зорі. Фізично змінні зорі.
Еволюція зір. Нейтронні зорі. Чорні дірки.
Учні повинні мати уявлення про: методи, якими вимірюються
відстані до зір (спектральну класифікацію зір); моделі будови та еволюцію зір;
поняття чорної дірки.
Учні повинні знати: типи зір; основні
фізичні й геометричні характеристики зір; процес обміну речовини в подвійних
системах; нові та наднові зорі.
Учні повинні вміти: пояснити різницю між
типами зір; природу виникнення нейтронної зорі, чорної дірки.
7. Наша Галактика
(1 год)
Молочний Шлях. Місце Сонця в Галактиці. Зоряні скупчення
й асоціації. Туманності. Підсистеми Галактики та її спіральна структура.
Учні повинні мати уявлення про нашу Галактику і місце
Сонячної системи в ній.
Учні повинні знати: з чого складається
наша Галактика (зорі й зоряні скупчення, асоціації, туманності, міжзоряне
середовище); підсистеми Галактики; типи зоряного населення.
Учні повинні вміти розрізняти типи
об'єктів у нашій Галактиці.
8. Будова й еволюція Всесвіту
(2 год)
Світ галактик. Квазари. Проблеми космології. Походження
і розвиток Всесвіту.
Учні повинні мати уявлення про: природу галактик; методи
вимірювання відстаней до галактик; закон Габбла; масштаби Всесвіту; природу
активності ядер галактик; великомасштабну структуру Всесвіту (скупчення і
надскупчення галактик, зони відсутності галактик); космологічні моделі;
сценарій виникнення і розвитку Всесвіту.
Учні повинні знати класифікацію галактик
і основні характеристики галактик.
Учні повинні вміти пояснити
загальноприйняті моделі (сценарії) походження і розвитку Всесвіту.
9. Життя у Всесвіті
(1 год)
Що таке життя? Земля — колиска життя. Імовірність
існування життя на інших планетах. Людина у Всесвіті. Антропний принцип.
Проблема існування інших всесвітів.
Учні повинні мати уявлення про: стан пошуку життя на
інших планетах; антропний принцип; гіпотезу про існування інших всесвітів.
Учні повинні знати: про пошуки і
відкриття планет поблизу зір; про оптимістичний і песимістичний погляди на
проблему існування життя за межами Землі. |