Критерії оцінювання регулюються Наказом освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329 «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти». Критерії визначають підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах. Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий.
Початковий. Це 1, 2, 3 бали. Відповідь учня фраґментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Середній. Це 4, 5, 6 балів. Учень відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Достатній. Це 7, 8, 9 балів. Учень знає істотні ознаки понять, явищ, зв’язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями, вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Високий. Це 10, 11, 12 балів. Знання учня є глибокими, міцними, системними; учень вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Критерії оцінювання НУШ (Наказ МОН)
Кожен бал відповідає наступним критеріям:
- 1 бал — учні розрізняють об’єкти вивчення;
- 2 бали — учні відтворюють незначну частину навчального матеріалу, мають нечіткі уявлення про об’єкт вивчення;
- 3 бали — учні відтворюють частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконують елементарні завдання;
- 4 бали — учні з допомогою вчителя відтворюють основний навчальний матеріал, можуть повторити за зразком певну операцію, дію;
- 5 балів — учні відтворюють основний навчальний матеріал, здатні з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило;
- 6 балів — учні виявляють знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповіді їхні правильні, але недостатньо осмислені. Вміють застосовувати знання при виконанні завдань за зразком;
- 7 балів — учні правильно відтворюють навчальний матеріал, знають основоположні теорії і факти, вміють наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролюють власні навчальні дії;
- 8 балів — знання учнів є достатніми. Учні застосовують вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагаються аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв’язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролюють власну діяльність. Відповіді їхні логічні, хоч і мають неточності;
- 9 балів — учні добре володіють вивченим матеріалом, застосовують знання в стандартних ситуаціях, уміють аналізувати й систематизувати інформацію, використовують загальновідомі докази із самостійною і правильною арґументацією;
- 10 балів — учні мають повні, глибокі знання, здатні використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення;
- 11 балів — учні мають гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, арґументовано використовують їх у різних ситуаціях, уміють знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв’язувати, проблеми;
- 12 балів — учні мають системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовують їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміють самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення.